Gericht op ontwikkeling en groei

Ons onderwijs is gericht op ontwikkeling en groei. Voor groei is goede voeding nodig. Dat geldt voor de lichamelijke ontwikkeling, maar het geldt ook voor de ontwikkeling tot volwassen mens in denken en doen. Om groei mogelijk te maken moet worden voldaan aan bepaalde voorwaarden. Allereerst rekenen we op de eigen groeikracht van kinderen. We koesteren verwondering en intrinsieke motivatie en waarderen nieuwsgierigheid, leerhonger en initiatief. Veiligheid en een goede relatie met leerkrachten en klasgenoten maken dat kinderen zich ook durven laten zien. Kinderen hebben mensen nodig die vertrouwen uitstralen en ook deskundig zijn om kinderen in hun ontwikkeling te stimuleren en hoge verwachtingen uit te spreken. Voor groei en ontwikkeling hebben kinderen een rijke leeromgeving nodig waarin ze worden geprikkeld en uitgedaagd en aan het denken gezet. Daarnaast zijn er structuren nodig die de groei van leerlingen bevorderen. Dit biedt kinderen veiligheid en overzicht, zoals voorspelbaarheid door ritme en afwisseling, maar ook duidelijkheid in normen en waarden en regels en afspraken. Betrokkenheid van ouders bij het onderwijs is van groot belang om het kind te leren kennen en te ondersteunen in het leren en ontwikkelen.


Brede ontwikkeldoelen

Wanneer we spreken van groei en ontwikkeling hebben we meer op het oog dan het aanleren van schoolse vaardigheden zoals lezen, rekenen en taal. We besteden veel tijd aan het goed (aan)leren van het lezen en rekenen en een goede taalbeheersing. Deze vaardigheden hebben kinderen nodig om zich blijvend te kunnen ontwikkelen, de wereld verder te ontdekken en onbelemmerd deel uit te kunnen maken van onze moderne samenleving. We besteden daarom ook veel aandacht aan digitale vaardigheden en het (weg)wijs worden in de online-wereld.

Naast het aanleren van deze vaardigheden richt ons onderwijs zich ook op groei in zelfvertrouwen en groeien in zelfverantwoordelijkheid. Kinderen leren samenwerken, rekening houden met anderen, onderzoeken, keuzes maken, plannen, doorzetten, doelen behalen en reflecteren op hun eigen leerproces. Dit helpt hen in hun groei tot een stevig mens die op eigen benen kan staan, in verbinding met de ander.

Indicatoren voor groei en ontwikkeling zijn betrokkenheid, plezier, leerdurf, nieuwsgierigheid, inspanning, kunnen en willen doorzetten en groeien in weten, kunnen en inzicht.

 


Opbrengsten

Naast meetbare vaardigheden in rekenen, spelling en (begrijpend) lezen richten we ons dus ook op minder meetbare maar wel merkbare opbrengsten. De vruchten van ons onderwijs kunnen worden omschreven als leesvaardig, taalvaardig, rekenvaardig, sociaal vaardig (vriendelijk, respectvol, samenwerken), emotioneel evenwichtig, brede kennis van de (wijde) wereld, plezier in nieuwe dingen leren en blijven ontwikkelen, opzoeken en onderzoeken, problemen kunnen oplossen, aanpakken en doorpakken, weten wie je bent en waar je gaven liggen op leergebied, maar ook op creatief, sportief, ondernemend of sociaal gebied.


Samen op aarde

Met de methode Samen op aarde werken we in de groepen 5 t/m 8 aan wereldverkenning door middel van thema's die de zaakvakken Geschiedenis, Aardrijkskunde en Biologie in samenhang aanbieden. Maar Samen op aarde biedt ook leerstof voor bijvoorbeeld de kerndoelen culturele en kunstzinnige vorming, filosofie en levensbeschouwing.
Samen op aarde biedt de thema's aan vanuit een christelijk perspectief, maar besteedt ook aandacht aan opvattingen van anderen om zo vanuit de eigen identiteit de ander met respect tegemoet te leren treden. In de thema's is ook aandacht voor andere manieren van geloven.
Samen op aarde besteedt veel aandacht aan samenwerkend leren en aan verrijkt leren, dus niet alleen lezen en opdrachten maken, maar ook opdrachten laten uitvoeren die kinderen stimuleren om de leerstof eigen te maken op een manier die zo veel mogelijk passend is bij hoe kinderen leren en bij wat ze nog moeten leren, aan kennis en aan vaardigheden.

De methode heeft een website speciaal voor ouders om met kinderen in gesprek te gaan over de thema's die op school worden behandeld. U vindt er suggesties voor boeken, spelletjes of uitstapjes die kinderen de gelegenheid bieden om thuis verder te leren.

 

Samen op aarde voor thuis

Onderwijs voor burgerschap

Burgerschap gaat over hoe we met elkaar samenleven. Hoe kan je actief en betrokken bijdragen aan de wereld van vandaag en morgen? En hoe ga je om met dat anderen anders zijn dan jij? Aandacht voor burgerschap past bij wie we willen zijn als school zoals we dat hebben beschreven in onze missie en visie. De school is een ideale oefenplaats voor kinderen om met de democratische basiswaarden , vrijheid, gelijkheid en solidariteit te oefenen. Dit oefenen vindt soms zijn plek in een afgebakende les, maar veel meer in de dagelijkse omgang, de gesprekken, het voorleven en in hoe we omgaan met conflicten of tegenstrijdige belangen. Aan de hand van beschreven bouwstenen voor burgerschap hebben we op school een inventarisatie gedaan om te zien wat er allemaal al gebeurt aan burgerschapsonderwijs en waar we ons nog meer op moeten richten.

Duurzaamheidsonderwijs en digitale geletterdheid zijn belangrijke thema's voor kinderen die opgroeien in onze samenleving. Wij zijn blij met de Hiro-lessen die kinderen ondersteunen in vaardigheden als samenwerken en conflict hanteren. Met Veiligwijs hebben we een weloverwogen keuze gemaakt voor een waardengerichte lesmethode voor relationele en seksuele vorming. De thematische aanpak in de bovenbouwgroepen biedt de kinderen een blik op de (wijde) wereld met aandacht voor verschillende perspectieven in levensbeschouwing en religies.